Sâmbătă dimineţa (23 ian 2010) între orele 9:30-12:30, am avut ocazia să particip în cadrul Bisericii Baptiste Betania Făgăraş la o întâlnire în care pastorul Roy Scarsbrook a dezbătut tema suferinţei. Pastorul Roy este originar din Anglia, dar de zece ani s-a dedicat misiunii în Polonia. Acolo a înfiinţat o biserică baptistă ce numără aproximativ 60 de membri, al cărei păstor este de cinci ani şi jumătate.
Fr. Roy face o incursiune prin cartea Iov, adică altfel spus tratează problema suferinţei din perspectiva cărţii Iov. Pentru început dânsul face câteva remarci introductive despre suferinţă. El spune că unii se folosesc de existenţa suferinţei ca argument pentru inexistenţa lui Dumnezeu. Totuşi dacă suferinţa nu ar exista atunci nu ar exista nici bucurie pentru că nu o să ai nevoie de compasiune, sau să simţi că cineva îi pasă de tine sau să aibă cineva grijă de tine. Pe lângă aceasta evidenţiază faptul că trebuie să privim la ceea ce Dumnezeu a creat frumos şi bun în jurul nostru, care nu se compară cu clipele de suferinţă prin care trecem.
În opinia lui pentru o abordare corectă a cărţii Iov trebuie să ţinem cont de două lucruri majore: în primul rând Iov era un om neprihănit (cap. 1:1,5,8) şi trebuie să nu trecem cu vederea discuţia pe care Dumnezeu o are cu Satana şi de care Iov nu ştie nimic. În această conversaţie Dumnezeu se laudă cu neprihănirea lui Iov. Acesta este motivul pentru care Iov va suferi, după ce Satana îi cere permisiunea lui Dumnezeu să acţioneze. Astfel, după ce i se iau toate bunurile materiale, ocrotirea şi copii într-un timp record Iov declară că nu pentru ceea ce oferea Dumnezeu îi era loial, ci pentru ceea ce este El. Diavolul nu se lasă descurajat şi dobândeşte pentru a doua oară permisiunea lui Dumnezeu, de a-l răni pe Iov: se atinge şi de sănătatea lui. Totuşi Iov este mulţumitor pentru orice situaţie (2.10). Aici fr. Roy sublinează rolul pe care îl are Dumnezeu în ocrotirea noastră: El nu ne lasă în întregime în mâna celui rău ci trasează, delimitează zona până unde diavolul poate să aibă influenţă asupra noastră. Capitolele 3-37 tratează dialogul dintre prietenii lui Iov (Elifaz, Bildad şi Ţofar) şi Iov, iar la urmă discursul lui Elihu. Cei trei încearcă să-l convingă de faptul că a făcut ceva care nu este pe placul lui Dumnezeu, de aceea trece prin această suferinţă. În acest moment, fratele Roy punctează faptul că în acea vreme oamenii gândeau în felul următor: dacă viaţa ta este neprihănită, atunci vei fi răsplătit de Dumnezeu, în caz contrar vei fi osândit. Urmează o serie de capitole cu discursuri ale celor trei urmate de răspunsurile lui Iov, care încerca să îşi dovedească neprihănirea. Pe parcursul dezbaterilor Iov începe să îşi dea seama de anumite realităţi: existenţa unei vieţii după moarte (cap. 19:29); dreptatea nu se va face pe pământ, ci într-o viaţă ulterioară; Iov începe să îşi dea seama că este testat (cap. 23:10) şi că trebuie să se încreadă în Domnul (cap. 28:28). În ultimele capitole ale cărţii, Dumnezeu elucidează problema: Iov este declarat neprihănit, iar cei trei nu au vorbit pe placul Domnului, Acesta condamnându-i. Soluţia este pocăinţa, prin mijlocirea lui Iov.
Pastor Roy tratează tema suferinţei într-un mod pastoral. Un mesaj încurajator, motivator pentru cel neprihănit care trece prin suferinţă. Tema nu este tratată sistematic, ci abordarea ei se face din perspectiva cărţii Iov, pe care o prezintă capitol cu capitol, atât cât timpul i-a permis. Totuşi, din punct de vedere teologic, învăţătura a fost sănătoasă şi ziditoare pentru audienţă.
Ionuţ Chiriţă
Lasă un comentariu